Per poder comunicar-nos amb eficàcia cal conèixer i dominar les quatre habilitats lingüístiques:
Llegir: Procés a través del qual es compren un text escrit.
LLEGIR = COMPRENDRE LLEGIR SENSE ENTENDRE = DESCODIFICAR
Implicacions segons: Isabel Solé (1987).
- Llegir és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construir-se el significat del text. Això vol dir que el significat que té un escrit per qui el llegeix no és una replica del que l'autor va voler donar-li. És una construcció pròpia que implica el text, els coneixements pròpia del lector i els objectius amb que s'enfronta.
- Llegir és aconseguir un objectiu, perquè sempre llegim amb alguna finalitat. ( guia la lectura, molts objectius i variats, l'objectiu determinarà el tipus de lectura que fem, les estratègies que seguim, control sovint inconscient que exercim sobre la lectura.)
- Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Perquè qui llegeix ha de fer--se seu el text ( Relacionar-lo amb allò que ja sap i alhora ha d'adaptar-se al text transformar els seus coneixements previs en funció del que li ha aportat el text.)
- Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència continua.Inferència: Habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta.Qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegim i també de les parts mentre va llegint. Ho fa a partir d'algun element del text, els seus coneixements propis, les seves motivacions...A mesura que aquesta persona va llegint va verificant o refutant les hipòtesis inicials i elaborant-ne de noves, si cal.
Escriure: és el procés mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu. Escriure ha de tenir en compte els aspectes formals, lingüístics i discursius.
- Aspecte Formal: Cal·ligrafia, la relació so-gràfica ( grafofònica) i la disposició de lletres en l'espai.
- Aspecte Lingüístic: Morfologia ( prefix, sufix i infix), semàntica (Significat), lexicologia i fonologia...
- Aspecte Discursiu: Procés de composició del text i propietats del text.
*Propietats del text:
- Descriptives: Coherència, cohesió i adequació.
- Prescriptives: Correcció i variació.
Parlar: expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
Escoltar: Comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.
Que vol dir saber escoltar?
- Un paper actiu i participatiu.
- Un respecte per l'emissor i les seves idees.
- Demana ser l'objectiu per intentar entendre què ens vol dir l'altre.
- Ha de saber descobrir els objectius i propòsits del que parla.
- Ha de saber descobrir les idees principals del missatge que està escoltant.
- Ha de saber reaccionar al missatge i parlar si cal què acabi l'orador.
Reflexionem...
Davant de la pregunta: És important conèixer les habilitats lingüístiques?
La veritat és que des del meu punt de vista considero que si és important conèixer les habilitats lingüístiques. Crec que és indispensable tenir un coneixement de les habilitats que utilitzem per tal de comunicar-nos o per tal d'aprendre coses i per enriquir el nostre coneixement.
Els mestres tenen un objectiu: guiar als infants pel camí de l'aprenentatge. Davant d'aquesta afirmació ens recau afegir que si necessitem llegir i escoltar per adquirir coneixement necessitarem parlar i escriure per tal de transmetre aquest coneixement.
Tothom necessita tenir un mínim coneixement d'aquestes habilitats.
Com a futura mestra, crec que l'habilitat que penso que és la més important és ESCOLTAR. Necessitem escoltar per conèixer les necessitats dels nostres alumnes, estar més propers i ajudar-los a entendre el mon en que estem vivint.
Com aprenem a llegir i escriure?
Us recomano que mireu del minut 1.53 al minut 7.27
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada