dimecres, 26 de desembre del 2012

El procés de composició escrita

Segons el model teòric de Linda Flower i John R. Hayes, 1981.


L'acte d'escriure està compost per:


  • La situació de comunicació.
  • La memòria a llarg termini de l'escriptor.
  • Tres processos bàsics: fer plans, redactar i revisar.
  • Un mecanisme de control ( monitor) que s'encarrega de regular-los i descidir en quin moment ha d'actuar un o altre.

1. La situació de comunicació: Conte tots els elements externs a  l'escriptor.
-El problema retòric: conjunt de circumstàncies que fan que un subjecte decideix escriure.
-El text: és la resposta o solució que es dóna a aquest problema

2. Problema retòric:

-Situació concreta: tema, audiència i propòsits.
-Element més important del proces de composició.
-L'autor ha de començar per analitzar i valorar les condicions i les característiques dels diversos punts del problema: Perfil de l'audiència i tema.
-Anàlisi concret de tots els aspectes és el primer pas per a elaborar la solució del problema: Text.

3. Memòria a llarg termini: Inclou tots els coneixements que l'escriptor posseeix registrats i emmagatzemats en el cervell, sobre: contingut temàtic, audiència, estructures textuals, traçat de les lletres.



4. Processos bàsics de composició d'un text:



  • Planificació: Representació mental de què volem fer i com. Generar+ organitzar+ formular objectius.
  • Redacció.
  • Revisió: Avaluació i revisió


 Cal tenir present que com més petits siguin els alumnes, més escassos seran els coneixements que tindran emmagatzemats a la memòria. Per tot això, la intervenció del mestre en el procés d'elaboració del text es fa imprescindible. ( Model teòric de Linda Flower i John R. Hayes, 1981)




A continuació us deixo un vídeo d'un exemple del procés de composició escrita fet per mi mateixa!

http://www.youtube.com/watch?v=zTdgXVMuNko&feature=youtu.be








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada