diumenge, 18 de novembre del 2012

Entrevista a Guillermo Orozco.

L'educació en comunicació audiovisual.

Guillermo Orozco ens proporciona la seva postura envers l'educció en comunicació audiovisual, abans però de continuar en matèria m'agradaria presentar-vos qui és Guillermo Orozco.

Guillermo Orozo Gómez ( 1954-)
  • Va néixer a Guatemala ( Mèxic).
  • Estudis: Graduat en Ciències de la comunicació a la universitat Jesuïta de Guatemala, estudis de la Pedagogia a la universitat de Colònia  doctorat en Educació per la universitat de Harvard i catedràtic de Ciències de la Comunicació a la Universitat de Guadalajara.
  • Ha estat coordinador del grup de treball sobre els estudis de la recepció de ALAIC i catedràtic de la UNESCO a Bogotà i a Barcelona.
  • Autor de molts treballs sobre comunicació i mitjans, ha centrat la seva línia al pensament d'investigar en els estudis de la recepció i l'alfabetització audivisual.  

Llibres publicats: Televisión y audiencias, un enfoque cualificativo ( 1996), La investigación en comunicación dentro y fuera de América Latina ( 1997), Televisión, audiencias y educación ( 2001), Recepción y mediaciones ( 2002) etc.




L'entrevista:
Ens  compara l'audiència com si es tractes de ser home o dona, segon ell s'en aprèn se'n-t'ho.
La televisió i el cine tenen un codi universal, tots creiem que el coneixem però darrere unes simples imatges s'amaguen moltes coses . Hi ha un llenguatge especial ( plans, forma d'enfocar...). Per interpretar aquests efectes és necessita un aprenentatge.
El que les pantalles ens mostren no es el mateix que el que realment vol transmetre, un exemple d'aquest fet el trobem a la televisió on aquesta ens intenta mostrar la vida real.

Cal aprendre a ser audiència per fer-ho cal saber i conèixer els seus codis. Aquesta educació pels mitjans de comunicació cal fer-la per diferents àmbits. La família i l'escola tenen un paper important, aquests han d'encarregar-se de controlar l'ús dels mitjans de comunicació, tenen la responsabilitat d'educar i han de tenir en conte que depen del ambient i context en que es viu hi haurà més o menys ús d'aquests mitjans.

L'escola cal que tingui en compte els gustos i els usos que s'en fa d'aquests mitjans de comunicació, aquesta informació que es rep es pot compartir i alhora hem de ser conscients dels seus perills.

Els mitjans de comunicació tenen la responsabilitat educativa i no la poden passar per alt. S'ha d'obligar que així sigui. Aquests mitjans ens ajuden a entendre i aprofundir en temes ja coneguts com ara: llibres i pel.licules.

Segons Guillermo hem d'aprofitat l'oportunitat d'obtenció d'informació a través d'aquests mitjans de comunicació, ja que de vegades es desaprofita.
Cal saber utilitzar el material per complementat a la paraula escrita o oral, mai substituir-la.

Tenim la responsabilitat tots i totes d'ajudar a alfabetitzar  en competència comunicatives, per aquesta raó cal desarrollar una pedagogia de cada mitja de comunicació, cosa que no és gens fàcil.  De vegades és útil l'autodidàctica, però és necessari sempre una guia per aprendre.

Les generacions estan més receptives per aprendre sobre els mitjans de comunicació, ells han viscut sempre amb ells,  però cal guiar-los i ensenyar-los!




Per saber-ne més! 



Actualment es reafirma més la següent frase feta: Una imatge val més que mil paraules.
Estem rodejats d'imatges  audiovisuals que ens volen transmetre un missatge de manera inconscient, de vegades. Els anuncis són un un perfecte exemple. Veiem doncs un anunci i a veure que us provoca...





 Oh brother! Anunci publicitari de Seat.














Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada